...

Tuesday, June 25, 2013

Panduan Qiamullail.


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam keatas junjungan mulia dan tertinggi Rasulullah SAW dan kepada ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda.

Selamat Tengah Hari ! dan Salam Zohor :D


Syukur dan sangat bersyukur kerana aku masih lagi berkesempatan untuk hidup di muka bumi Allah ini dan juga berpeluang lagi untuk menaip blog dengan niat hanya ingin berkongsi ilmu yang tak seberapa. Alhamdulillah. Kurniaan daripada Yang Maha Esa sangat tidak dapat terhitung dan justeru itu kita semua harus bersyukur dan sentiasa berfikir untuk merancang strategi bagi membaiki kelemahan diri dan sentiasa jugak berdoa pada-Nya agar diberi magfirah serta kekuatan untuk sentiasa istiqomah pada jalan-Nya. Petunujuk daripada-Nya jugak sangat diperlukan untuk memandu diri yang tersangat lemah mencari arah yang sebenar-benarnya agar dapat kembali kepada-Nya dengan hati dan jiwa yang tenang serta berjaya.

Sekarang ni kat tempat aku sedang ada musibah alam seperti yang sering ditayangkan dalam berita beberapa hari ni. Jerebu. Mula-mula aku tak sedar yang sekarang ni betul-betul tengah berlaku jerebu kat tempat aku, aku ingatkan pakcik rumah bawah ni yang bakar sampah. Punyelah marah dengan mulut membebel masa tu. Yelah, pakcik bawah ni suka sangat bakar sampah. Kan dah kena hentam dengan aku. Kekekekeh. Sorry. Tapi bila akak aku cakap bukan asap bakar sampah tapi jerebu, aku dah terpinga-pinga. Biasalah baru bangun tidur masa tu. Orang tak sekolah memang camtu, bangun lambat. Lambat sikit je. Lagi satu bukan sebab ponteng sekolah tapi ada alasan peribadi. *hanya Allah tahu  Aku ingatkan jerebu kejap je macam biasa tapi sampai sekarang ni tak baik-baik lagi. Dah kena pakai mask pergi sekolah. Jadilah doktor sementara, KONONNYA lah kan doktor. Tapi lepas SPM nanti insya-Allah jadi doktor betul-betul yang diiktiraf. Aminn.

Menurut Al-Quran, jerebu adalah 10 tanda besar kiamat. Al-Quran ada memperuntukkan satu surah khas mengenai jerebu surah yang ke 44. Imam Muslim meriwayatkan dari Hudzaifah r.a.

          "Kiamat tidak akan terjadi hingga kalian melihat 10 tanda. Lalu baginda menyebut antaranya jerebu."

[Muslim]

Kata Imam Nawawi dalam syarhannya, jerebu yang menandakan kiamat akan berlangsung selama 40 hari ia membawa kesan selsema dan sesak nafas kepada orang mukmin dan menimpakan musibah besar kepada kaum kuffar dan haiwan. (syarh Muslim oleh Nawawi jilid 18). Kita berdoa semoga jerebu yang melanda negara kita dan negara-negara lain yang terlibat akan cepat pulih. Aminn Ya Rabb.

Berbalik pada tajuk asal diatas setelah mukadimah panjang lebar sudah selesai dibebelkan, hari ni saya ingin kongsikan panduan-panduan untuk kita orang Islam berqiamullail. Jadi baik sikit guna saya, yelah, tajuknyee pon untuk melakukan amalan yang baik dan disukai Allah. Tak manis lah pulak guna aku-aku ni. Kononnya.  :) Semoga boleh membantu kita-kita yang hendak bangun berqiamullail semata-mata untuk menghinakan diri depan Allah SWT. Insya-Allah.

  • Bangun pagi, sapu muka dan berdoa.

  • Bersugi.

  • Antara solat sunat yang boleh dikerjakan seperti solat sunat tahajud, solat sunat tasbih, solat sunat taubat, solat sunat hajat dan ditutup dengan solat sunat witir.
                                 Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
         "Solat yang paling baik dikerjakan selepas solat fardu ialah solat sunat tahajud pada waktu malam."

[Riwayat Muslim] 

                                  Allah SWT berfirman yang bermaksud :
         "Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah sembahyang tahajud padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu . Semoga Allah membangkitkan dan menempatkan kamu di tempat terpuji pada hari akhirat kelak."

[Surah al-Isra' 17: 79]

  • Memperbanyakkan istigfar dan berdoa kerana antara waktu yang mustajab berdoa.

  • Sederhanakan suara ketika membaca bacaan dalam solat dan berdoa.

  • Merintih dan menangis di hadapan Allah.

  • Sementara menunggu waktu Subuh, bolehlah diisi dengan membaca Al-Quran dan berzikir.

  • Amalan tidak semestinya perlu banyak, yang penting istiqamah !




























































Yaa Allah, jadikanlah aku cederung untuk 

melakukan ketaatan dan menjauhi

kemaksiatan.













Selamat berQiamullail,
Amira Azwa Amir.


Majalah Gen-Q



5 comments:

syuk shusuke said...

yup, masa solat yang paling baik adalah pada waktu orang sedang tidur.

nura_mirazwa said...

setuju. :D

Fahri Nuralim said...

Blog nya sudah saya follow, silahkan follback blog http://fahri2013.blogspot.com/ :).

nura_mirazwa said...

okay. trime kasih :D

Emylia Natasha said...

Saya pun setuju