...

Thursday, May 09, 2013

Ya Allah, Serius Aku Malas !



Hari ni aku nak taip blog sebab aku malas gila nak belajar! Padahal minggu ni tengah periksa setengah tahun. Boleh lagi aku main-main ek. Dah setengah tahun ni satu hapak pun aku belum buat revison betul-betul untuk SPM nanti. Haaahh ! Memang tak lah kan.  -_____-







Semuanya disebabkan malas yang gila-gila melampau. Aku bukannya tak cuba nak ubah perangai yang boleh dikatakan menzalimi diri sendiri tu tapi bila aku dah punya semangat gila nak belajar, dah ambik buku dah ni, pensel dah kat tangan dah ni, buku dah terbuka , tang tang kepala otak aku belum bersedia nak belajar. Boleh pulak gitu . :)  Tah pape merepek yang keluar kat kepala otak aku ni. Aku fikir beger Mcd lah, mister potato lah, Magnum lah , eeh memang tak lah kan ! Yang tak boleh belah semua yang aku fikir tu makanan . Ya Allah, bantulah aku untuk buang penyakit malas ni. Aku kena belajar !



 makanan yang diidamkan bila nak belajar



Aku rasa aku ni belum sedar kot yang tahun ni aku nak SPM. Konon nak jadi pediatrik tapi belajarnya hampeh. Bila bukak buku je fikiran mulalah jadi macam-macam. Sebenarnya , apa yang menjadi masalah aku sekarang ni ialah aku terlalu fikirkan macam mana nak betul-betul faham segala subjek sains tulen yang aku ambek. Walaupon kaunselor dah nasihat kan aku supaya aku tak payah nak sibuk-sibuk fikirkan benda tu tapi bila aku fikirkan balik , aku nak kena jugak fikir benda tu! Heh , banyak betul nak kena fikir kan . Lepas tu , ditambahkan lagi dengan aku memikirkan kelas tuisyen physisc, kimia dan jugak addmths yang sampai sekarang aku tak jumapa-jumpa lagi ! Aku bukannya tak nak pergi tuisyen dekat pusat tuisyen yang ada kat sini tapi aku rasa dan aku yakin yang aku tak akan faham sangat apa yang cikgu ajar nanti. Sama je nanti hasilnya bila belajar kat dalam kelas. Bila nak tanya je malu ! dannnn lagi satu hal aku tak suka tuisyen ramai-ramai macam dalam kelas sebab aku ni kan lembap sikit so, bila aku tanya cikgu satu benda tu aku nak kena fahamkan benda yang aku tak faham tu , mengambil masa yang lama untuk aku faham kan. Haaah , ayat dah bebelit , ni pon nak kena faham kan betol-betol.








Bila stress dan tekanan melanda diri , mulalah aku termenung. Termenung untuk transform diri ni jadi transformer yang sangat rajin belajar bukan saje untuk SPM atau exam-exam biasa tapi belajar untuk masa depan. Kalau kita belajar hanya untuk pass exam je baik tak payah belajar sebab lepas habis exam je kita dah lupakan apa yang kita dah penat-penat hafal dan ingat dan faham. Aku cakap orang , aku pon same je. Lepas exam terus lupa. Macam dah merdeka sangat je.

Bila aku tengah termenung tu , semangat nak belajar tu terus jadi sangat berkobar-kobar. Ceh ! tapi tu sekejap je. Lepas dah habis stress aku malas lagi. Sebab tu aku selalu stress dengan diri aku ni yang tak pernah tetap dengan matlamat. Ya Allah, ampunkan aku.

Haahhhhhhhhhhhhhh ....!! esok exam fizik paper 1 and 3 . tadi paper2 and agame 2. memang asyik tersengeh jelah dengan kawan sebelah sebab nak jawab fizik paper2 . Boleh lagi Cikgu Murugan cakap kat kiteorang, "You all jawab exam relax and be enjoy. Jangan stress-trsee. Kalau you stress , soalan yang you boleh jawab pon you tak boleh buat. Pada siapa yang boleh jawab tu, jawab. kalau yang tak boleh jawab, tak payah jawab. Tapi tak boleh jawab nak cuba jawab jugak memang you tak cukup masa." Aku dengan Intan dah pandang-pandang. Muka tak faham. Cikgu buat lawak orang tak faham. Entahpape. :)

Bila naik form5 ni kan semua exam paper2 mesti susah. Ni belum jawab kimia2 lagi. Tu memang hancur kepala, otak terbakar, air mata darah tak henti-henti mengalir. lepas dah habis jawab tu , boleh gelak-gelak pergi belakang lepak dengan kawan-kawan , macam tadi tak ada apa-apa berlaku. Padahal dalam hati tadi dah mengutuk-ngutuk kertas pekse yang mengada gila susah.  Biasalah , orang duduk depan mase pekse hanya boleh melihat cikgu saje di depan matanya. Kawan-kawan dibelakng tidak dapat ku lihat dan aku join mereka 'berpayung-payungan' bersama teman-teman yang lain. Faham-faham jelah maksud payung tu ape.  Nak mintak jawapan kawan sebelah takot cikgu nampak pulak. so, ikhtiar jelah. Takpe , ni latihan untuk aku nak jawab SPM nanti. Biarlah dapat markah teruk kerana usaha sendiri , asalkan jangan markah tinggi kebabom sebab meniru buku.  Tu lagi terok kot aku rasa.

Okayyy , saya nak belajar sebab esok nak periksa fizik kertas 1 dan kertas 3. Kalau tak belajar nanti jadi macam kat sekolah pagi tadi. Biar cakap guna ayat skema asalkan belajar. (takde kena mengena)




Ya Allah, kuatkan aku untuk berusaha demi ibu dan ayah ku 





Salam Belajar,
Amira Azwa Amir.

salam perjuangan untuk batch SPM 2013 

No comments: